Informator Europejski

Informator Europejski

Czy wiesz, że...

10 tys. zł

przypada ze środków unijnych na każdego mieszkańca Warszawy.

17,9 mld zł

to łączna wartość dofinansowania projektów miejskich

12,4 mld zł

 to łączna kwota, która wpłynęła na konto m. st. Warszawy z UE w latach 2005-2019

9,7 mld zł

to kwota pozyskana ze środków Unii Europejskiej w latach 2007-2013.

Budowa II linii metra

to największa spośród realizowanych w Polsce inwestycja samorządowa, która uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności.

Facebook

Edukacja europejska w polskiej szkole – relacja z konferencji

Increase Normal Decrease
opublikowano: Wtorek, 12 Stycznia, 2021 - 10:22, kgruba

W dniach 8 oraz 10 grudnia 2020 roku Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa prowadzony przez miasto stołeczne Warszawa i współfinansowany ze środków UE zorganizował konferencję pt. „Edukacja europejska w polskiej szkole”. Z uwagi na pandemię koronawirusa, konferencja odbyła się w formie online. W pierwszej części spotkania udział wzięło 130 uczestników zaś w drugiej części – ponad 100.

Edukacja europejska w polskiej szkole – relacja z konferencji

Konferencja była skierowana przede wszystkim do nauczycieli i pedagogów – osób, które każdego dnia przekazują wiedzę uczniom w czasie lekcji. Jej celem było zwrócenie uwagi na zagadnienie edukacji europejskiej w polskiej szkole – czy i jak jest ona obecna, dlaczego ważne jest wprowadzenie tego tematu do scenariuszów lekcji oraz jak efektownie i efektywnie prowadzić edukację europejską w polskich placówkach szkolnych. W trakcie wydarzenia wielokrotnie było podkreślane, że rzetelne i merytoryczne wiadomości dotyczące szeroko pojętej Unii Europejskiej pozwolą na budowanie świadomego oraz obiektywnego obrazu Wspólnoty wśród dzieci i młodzieży. Z nauczycielami – uczestnikami konferencji swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami dzielili się goście – eksperci w tematyce europejskiej.

Konferencję otworzyła Pani Wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska, która jest także odpowiedzialna za edukację w mieście. Zwróciła w nim uwagę, że dla uczniów Europa jest już „naturalnym środowiskiem funkcjonowania”, a Warszawiacy czują się częścią europejskiej wspólnoty. Pani Prezydent wyraziła swoją radość i satysfakcję, iż pomimo trwającej pandemii i związanymi z nią wieloma ograniczeniami warszawskie szkoły aktywnie angażowały się i angażują w działania w ramach programu Erasmus+ będącego według niej jednym z efektywniejszych narzędzi prowadzenia edukacji europejskiej. Zadowalający jest również fakt, że Warszawa jest dla wielu uczniów (nie tylko mieszkańców miasta, ale także młodych ludzi z innych obszarów województwa mazowieckiego) miejscem, gdzie decydują się podjąć naukę. Kolejnym gościem był Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce dr Marek Prawda, który zastosował osobliwe porównanie Unii Europejskiej do szyby – często jest dostrzegana dopiero w momencie, gdy jest „brudna”. Aby to uległo zmianie, konieczne jest nie tylko wprowadzenie edukacji europejskiej do szkół, ale także poruszanie tematów europejskich w szerszej debacie publicznej. Arkadiusz Walczak, Dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń powołując się na wypowiedzi poprzednich Prelegentów potwierdził, że w zakresie edukacji europejskiej należy „powrócić do korzeni” oraz „edukacji europejskiej należy przywrócić właściwe miejsce w programie polskiej szkoły” nawiązując do obecnych problemów i okoliczności, jak zmiany klimatyczne czy sytuacja osób LGBT. Następnie głos zabrał Jan Truszczyński – przedstawiciel Konferencji Ambasadorów RP oraz jeden
z ekspertów Team Europe. Swoje wystąpienie poświęcił omówieniu jak wygląda edukacja europejska w innych krajach członkowskich UE. Tu celnie zauważył, że nie tylko w Polsce występuje problem niedostatecznego poświęcenia uwagi i prowadzenia edukacji europejskiej w szkołach. Niestety wśród krajów Wspólnoty jest to dosyć powszechne zjawisko. Należy w tym jednak poszukiwać szansy – angażując się i rozwijając edukację europejską Polska może stać się liderem w tym zakresie. Dr Beata Jurkowicz zawodowo związana z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji oraz będąca ekspertką Team Europe przedstawiła wyniki opracowania, którego jest współautorką, dotyczącego edukacji europejskiej w polskich szkołach. W swoim wystąpieniu poruszyła tematykę spójności patriotyzmu narodowego i europejskiego, które, wbrew pozorom, wcale nie muszą się wykluczać. Podała też przykłady jak propagować idee europejskie. Może to odbywać się chociażby poprzez wspólne świętowanie w szkołach Dnia Europy, europejskiego roku tematycznego, itp. Kolejnym gościem był aktor Olgierd Łukaszewicz. Być może niektórych uczestników zaskoczyła obecność Pana Łukaszewicza na wydarzeniu związanym z tematyką europejską, gdyż znają go przede wszystkim z ról teatralnych, serialowych i filmowych. Jednak Olgierd Łukaszewicz jest aktywnym propagatorem idei integracji europejskiej i założycielem Fundacji „My Obywatele UE”. W swoim wystąpieniu opowiadał między innymi o przyjętej w 2020 roku uchwale Senatu dotyczącej znaczenia edukacji europejskiej. Tego dnia gościliśmy także Piotra Macieja Kaczyńskiego – kolejnego już tego dnia przedstawiciela grona ekspertów Team Europe. Mówił on, że dla polskich uczniów Europa „to nie tylko rozszerzanie granic”. Nauczanie o Unii Europejskiej w kontekście sytuacji naszego kraju przed i po akcesji w 2004 roku nie jest dla młodych ludzi czymś co pozwala się zidentyfikować ze Wspólnotą. Najważniejszymi tematami w kontekście UE są kwestie przyszłości i wartości europejskich. Jako ostatni podczas I części konferencji wystąpił Paweł Bącal – ambasador Unijnego Dialogu Młodzieżowego. Najmłodszy z Prelegentów mówił o tym, jak młodzi ludzie angażują się w działania związane z tematyką europejską oraz jakie mają postulaty odnośnie edukacji europejskiej skupiając się w tym kontekście na trzech hasłach „nie tylko historia”, „nie tylko fundusze” oraz „nie tylko państwa”.

Druga część Konferencji miała nieco bardziej praktyczny charakter, w przeciwieństwie do pierwszej, która skupiała się na teoretycznym ujęciu zagadnienia edukacji europejskiej. Podczas drugiego spotkania zostały przedstawione konkretne rozwiązania, które mogą wykorzystać nauczyciele w swojej codziennej pracy. Jako pierwsza tego dnia wystąpiła Lidia Janicka – koordynator Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa. Zaprezentowała ona jakiego rodzaju wydarzenia i działania są organizowane przez Punkt, tj. lekcje europejskie, konkursy plastyczne czy debaty oksfordzkie. Wskazała również na różne formy interaktywnego przekazywania wiedzy o UE (quizy, testy, zgadywanki, itp.) oraz na konieczność korzystania tylko i wyłącznie z materiałów źródłowych przy przygotowaniu materiałów na lekcje europejskie.

Drugim gościem tego dnia był Marek Kaczmarczyk będący laureatem Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej „Gwiezdny Krąg”. Mówił on o tym, jak obecnie wyglądają lekcje wiedzy o społeczeństwie w polskich szkołach zwracając uwagę, że skupiają się one przede wszystkim na wymiarze teoretycznym. Lekcje WOS-u nie są efektywne i wskazał na konieczność wprowadzenia zmian mających na celu między innymi wdrożenie edukacji europejskiej, rozmów o UE i praktycznego charakteru tego przedmiotu. Prof. Marta Witkowska, członkini Team Europe oraz wykładowca na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego podzieliła się z nauczycielami swoją wiedzą i doświadczeniem na temat narzędzi, które mogą być wykorzystane w codziennej pracy z uczniem, tak, by móc go uaktywnić i zaangażować w prowadzone zajęcia zwłaszcza w dobie zajęć online. Wskazała również nazwy i linki do platform, które umożliwiają jednoczesną pracę z uczniami np. poprzez wspólną pracę na tym samym dokumencie. Kolejnym gościem w trakcie II dnia konferencji był Bartłomiej Balcerzyk – Kierownik Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Pan Balcerzyk wymieniał inicjatywy przygotowane przez Przedstawicielstwo, w które mogą włączać się nauczyciele i szkoły takie jak Akademia Europejska i Festiwal Globalnej Edukacji. PKE wspiera też szkoły poprzez dostarczanie materiałów, publikacji i gadżetów europejskich. Magdalena Świderska z Europejskiego Uniwersytetu Latającego przedstawiła nauczycielom ideę EUL prezentując, jak wyglądają organizowane przez nich warsztaty. Członkowie EUL przyjeżdżają do uczniów i ich szkół, przeprowadzają z uczestnikami ćwiczenia w grupach poruszając różnorakie tematy związane z Unią Europejską. Uczniowie mają też możliwość zadania pytań ekspertom. Magdalena Świderska podkreślała znaczenie młodzieży jako pełnoprawnych członków społeczności europejskiej. Ignacy Niemczycki – Prezes Zarządu Fundacji im. Prof. Bronisława Geremka opowiadał nauczycielom o podjętej kilka lat temu inicjatywie walki z dezinformacją na temat Unii Europejskiej w sieci. Przedstawił przykłady jak manipulacja wiadomością może przyczynić się do rozpowszechniania nieprawdziwej informacji. W swojej wypowiedzi omówił także jakie warunki muszą zaistnieć, aby powstał tak zwany fake news. Ostatnim gościem podczas II dnia konferencji była Iga Kamocka będąca członkinią Zarządu Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana, prezentująca ofertę Fundacji dla szkół. Opowiadała o wynikach badania „Młodzi Polacy o Unii Europejskiej”, z których wynika, że młodzi ludzie niestety odznaczają się niezbyt szeroką wiedzą odnośnie UE oraz nie są z nią emocjonalnie związani. W trakcie wystąpienia Iga Kamocka jako sposób przybliżania uczniom tematyki europejskiej omówiła między innymi możliwość zaproszenia do szkoły wolontariusza europejskiego, który chętnie podzieli się swoimi doświadczeniami z uczniami.

Konferencja „Edukacja europejska w polskiej szkole” spotkała się z bardzo dobrym odbiorem ze strony nauczycieli, którzy przekazali nam dużą ilość pozytywnych komentarzy. To w dużej mierze zasługa naszych gości – Prelegentów, którzy byli bardzo dobrze przygotowani do spotkania online i swoim przykładem ukazali, jak ważne jest zaangażowanie się w szerzenie rzetelnej wiedzy na temat Unii Europejskiej – szczególnie wśród dzieci i młodzieży.